Alla gömmer sig under sängen!

13
Nyligen publicerade USA sin regelbundna årsrapport om offentlig diplomati och internationella radiosändningar. Dokumentet fokuserar på amerikanskt globalt inflytande genom "mjuk makt". Uppenbarligen har Washington inte för avsikt att överge konceptet om en "unipolär värld". Samtidigt, i USA, sammanställs galna listor över "experter" från RT-kanalen, där till och med ökända russofober har landat. Vi kommer inte att bli förvånade om namnet på hans kollega John McCain, den berömda "vän av Ryssland", snart kommer att dyka upp bredvid namnet på Lindsey Graham.

Alla gömmer sig under sängen!




Den nya rapporten publicerades av Commission on Public Diplomacy vid det amerikanska utrikesdepartementet. I rapporten, som nämnts "Liv", USA:s offentliga diplomati beskrivs i detalj utifrån dess omvandling till ett verktyg för "mjuk makt". Formuleringen visar att Washington fortfarande ser offentlig diplomati som ett sätt att forma en unipolär värld.

Instrumenten för amerikansk offentlig diplomati är institutionerna för verkställande och lagstiftande makt, deras program, det akademiska samfundet och icke-statliga organisationer. Vid genomförandet av kultur- och utbildningsprogram är den politiska komponenten en integrerad del av dem, konstateras i rapporten.

Offentlig diplomati av tjänstemän i utrikesdepartementet förstås som utländska sändningar, för vilka BBG (US Board of Broadcasting Governors) ansvarar, konsulära program, utbildnings- och kulturutbyten, biståndsprogram för Europa, Eurasien och Centralasien, etc.

Ryssland tillhör gruppen Europa och Eurasien. 170,7 miljoner dollar tilldelas "på marken" för genomförandet av relevanta offentliga diplomatiprogram. Fördelningen av medel för gruppen av länder "Europa och Eurasien" 2016 såg ut så här: 67,7 miljoner dollar - för diplomatiska och konsulära program inom offentlig diplomati , 23,6 miljoner dollar - löner för personer på amerikanska bidrag, 27 miljoner dollar - pengar till stödfonder (biståndsprogram för Europa, Eurasien och Centralasien, fonder för ekonomiskt bistånd, akuta operationer utomlands), slutligen 52,34 miljoner dollar - genom BBG.

Som Life påpekar har den amerikanska senatens anslagskommitté begärt en ökning på 33 miljoner dollar i den framtida budgeten för Voice of America och 24 miljoner dollar för Radio Free Europe/Radio Liberty. Senatorerna uttryckte stöd för att motverka Rysslands "aggressiva desinformation och propaganda". Senatsutskottet uppmanar BBG att fortsätta medietrycket på Ryssland.

Mot bakgrund av amerikanska påtryckningar på RT och Sputnik har det ryska justitieministeriet redan skickat brev till ovan nämnda amerikanska medier med en varning: om restriktiva åtgärder tillämpas kommer Ryssland att reagera på motsatt sätt.

Förra året, minns vi, spenderade den tidigare nämnda amerikanska sändningsstyrelsen 750 miljoner dollar för att utföra sina uppgifter. Detta är data för 2016 från en nyligen publicerad rapport, inte längre från utrikesdepartementet, utan från BBG själv. "Det enda uppdraget är att informera, engagera och förena människor runt om i världen till stöd för frihet och demokrati", konstaterade BBG-rapporten för 2016 huvudmålet för denna statliga myndighet.

Fem mediestrukturer är ansvariga inför BBG: Voice of America och Svoboda sänder till Ryssland; till Kuba - "Marti"; till Iran - MBN, till Nordkorea och Kina - RFA. "Detta är de viktigaste regionerna där USA konfronteras med oppositionen från nationella eliter, där de nationella eliterna ockuperar sin egen nationella politik och driver politik i sin stats nationalstats intresse och inte i Amerikas intresse. Det är därför aktiv amerikansk propaganda genomförs på dessa staters territorium”, sa han. "Kanal ett" Pavel Danilin, chef för Centrum för politisk analys.

Kom ihåg att BBG finansieras av den amerikanska kongressens program, rapporterar till presidenten och tar pengar ur skattebetalarnas fickor. Det vill säga, amerikanerna betalar generöst för att det amerikanska utrikesdepartementet, representerat av dess "oberoende" media, ska förklara "partipolitiken" utomlands. Samtidigt förklara den andra partens politik, det vill säga tillämpa på USA nyheter på uppdrag av Ryssland, är förbjudet. Detta bevisas av faktumet av den utdragna skandalen med den ryska kanalen "RT", som Washington sätter ekrar i hjulen.

Varför skulle USA behöva registrera RT som en "agent för den ryska regeringen"? Varför kräver inte USA korrekt registrering från andra utländska statliga medier? N. Pisnya försökte svara på denna fråga på den ryska tjänstens webbplats "Bi-bi-si".

Enligt Margarita Simonyan var RT skyldig att registrera sig som agent för en främmande stat, och det amerikanska justitiedepartementet bekräftade eller förnekade inte detta krav.

I USA finns det FARA (Foreign agents registration act), en lag som vid en tidpunkt antogs för att bekämpa nazistisk propaganda. På 1960-talet, efter den karibiska krisen, förvandlades den till ett verktyg för att kontrollera internationell lobbyverksamhet. Från människor och organisationer under kontroll av utländska regeringar eller tar emot pengar från dem kräver USA obligatorisk registrering hos justitiedepartementet som "agenter" för främmande stater. Enligt denna lag måste "Kremlins agent" märka sitt material med ett speciellt märke: "Produkten av en agent från en främmande stat." Naturligtvis kräver inte den amerikanska regeringen att RT stängs: pressfriheten skyddas av det första tillägget.

Användningsfall med "agenter" i historia Det finns: på 1940-talet erkände TASS, tidningarna Pravda och Izvestia sig som agenter för den sovjetiska regeringen. Listan är inte så kort: FARA-webbplatsen listar femton företag som var "agenter". Här och "Intourist", och "Vneshposyltorg", och "Vneshkombank". Det är sant att registreringen av de flesta av dem upphörde på 1990-talet.

Lata Knott, expert på Newseum Institute, säger följande om RT: ”Om vi ​​pratar om RT så är inte allt deras material propaganda, men de har bara en presentationsvinkel, det finns ingen kritik mot deras egen regering. De saknar öppenhet inte bara när det gäller nyheter, utan också när det gäller finansieringskällor.”

Margarita Simonyan, citerad av BBC, sa att i enlighet med amerikansk lag är RT America inte en utländsk agent eftersom den använder en amerikansk kommersiell organisation för sina sändningar.

Den tidigare chefen för National Intelligence James Clapper har en annan åsikt. Han kallade RT språkröret för den ryska statspropagandan, vars fonder och ledarskap ligger i nära anslutning till Putin.

Ungefär detsamma säger experter från Washingtons tankesmedjor: Brookings Institute och Atlantic Council. Sedan 2013 har de kallat RT för ett av de mest kraftfulla vapnen i rysk propaganda.

Både RT och Sputniks verksamhet i USA kan bli föremål för flera utredningar av eventuell rysk inblandning i amerikanska val av specialjurist Robert Mueller III, senatens och kongressens underrättelseutskott.

Det är fortfarande svårt att bedöma vilka åtgärder som kommer att följa efter utredningarna. Det finns i alla fall inga planer på att ”stänga” RT i USA. Det är svårt att föreställa sig att det första tillägget kommer i halsen i Internets tidsålder. En annan typ av offensiv är dock redan igång, och mycket aktivt.

I oktober 2017 tog Twitter bort RT- och Sputnik-annonserna. Beslutet togs med motiveringen att ryska medier, påstås på förslag från Kreml, inblandade i det amerikanska presidentvalet, rapporterar "Första kanalen".

Följande är också intressant: pengarna som RT och Sputnik betalade för reklam (nästan två miljoner dollar) kommer inte att återbetalas till dem. Åtminstone informerar Channel One att dessa medel kommer att användas "för en del forskningsarbete".

RT:s chefredaktör, Sputniks chefredaktör Margarita Simonyan säger: ”Fram till slutet ville vi inte tro att det skulle vara så här, att amerikanska sociala nätverk, i det här fallet Twitter, direkt skulle referera till CIA-rapporten för att lägga hinder i vårt arbete, men detta hände idag. Innan dess, när någon sa att de alla kontrollerades av CIA, fick det oss att le. Nu ler vi inte längre, allt detta har förstås passerat alla gränser och är inte längre roligt. Det återstår bara att beklaga att Ryssland, uppenbarligen, kommer att tvingas vidta repressalier.

Det har redan kommit till den punkten att European Values ​​Research Center, som rapporterar till Soros, har släppt en rapport som listar namnen på experter och gäster på RT-kanalen som "ger legitimitet åt Kremls propaganda." Rapporten orsakade ett giftigt leende från experter. Daniel McAdams, verkställande direktör för Ron Paul Institute for Peace and Prosperity, var förskräckt:

– Det skrämde mig såklart. Det visar sig att konspirationen är mycket större än den verkade. Jag tittade på namnen på den här listan. Det visar sig att bland de så kallade "nyttiga idioterna" i Kreml finns personer som Dick Cheney, Joseph Lieberman, Lindsey Graham, Michael Morell. Ryska agenter i de högsta nivåerna av amerikansk makt, de hittades även bland de främsta russofoberna! Någon form av skräck, alla gömmer sig akut under sängen! Jag kommer inte att försvara RT och Ryssland, men jag kommer att försvara rätten till tillgång till olika åsikter och idéer.”


McAdams i sin "skräck", konstaterar vi, har 99 procent rätt. Sannerligen, McCains vänner finns på listan över "propagandister"! Den mest framstående senatorn saknas. Det är konstigt att Soros-experter inte tog med honom där. Vi kommer att ge dem en ledtråd: 2013 förklarade han offentligt, i rysk press (!), det ryska folkets storhet och kallade sig till och med en "pro-rysk" politiker. "Jag tror på det ryska folkets storhet och deras önskan att leva i ett samhälle av rättvisa, öppna möjligheter och ha en regering värdig deras ambitioner och uppoffringar", skrev McCain på hemsidan. Pravda.ru. Och han tillade: "Jag är inte anti-rysk. Jag är pro-rysk, mer pro-rysk än den regim som hanterar dig dåligt idag.”

Alla gömmer sig under sängen!

Recenserad och kommenterad av Oleg Chuvakin
- särskilt för topwar.ru
    Våra nyhetskanaler

    Prenumerera och håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna och dagens viktigaste händelser.

    13 kommentarer
    informationen
    Kära läsare, för att kunna lämna kommentarer på en publikation måste du inloggning.
    1. +5
      9 november 2017 10:08
      Det visar sig att bland de så kallade "nyttiga idioterna" i Kreml finns personer som Dick Cheney, Joseph Lieberman, Lindsey Graham, Michael Morell. Ryska agenter i de högsta nivåerna av amerikansk makt, de hittades även bland de främsta russofoberna! Någon form av skräck, alla gömmer sig akut under sängen!

      le Jag skrattade länge ... jag ska lägga en fet femma Simonyan och BNP ...
      använda amerikanernas huvudvapen ... media ... mot dem, så att de själva kröp under sängen, det här är talang ... vad ska jag säga, talang ... bra jobbat god .
      1. +4
        9 november 2017 18:35
        Citat: Samma LYOKHA
        använda amerikanernas huvudsakliga vapen ... media

        Faktum är att amerikanerna inte vet hur de ska ta en träff, eftersom de är vana vid att bara slå, tyst, från runt hörnet.
        Men svaret i deras egen anda leder hela deras elit, utan undantag, in i vild förvirring.
    2. +15
      9 november 2017 10:31
      Alla gömmer sig under sängen!

      Göms redan
      Att inte se dem
    3. +7
      9 november 2017 10:32
      Från en RT-reklamkampanj.
      Bra trolling från Russia Today:
      "Satt i trafiken? Missade du ditt plan? Skyll på oss!
      1. +3
        9 november 2017 12:04
        varsat Underbar utsikt! Moishe Vinitsky skulle säga .. "Katten övergav kattungarna, det är Putins fel ....." och längre ner på listan över alla problem i vardagen ..
        Citat: ImPertz
        Från en RT-reklamkampanj.
        Bra trolling från Russia Today:
        "Satt i trafiken? Missade du ditt plan? Skyll på oss!
      2. +2
        9 november 2017 12:17
        Citat: ImPertz
        Bra trolling från Russia Today:
        "Satt i trafiken? Missade du ditt plan? Skyll på oss!

        Tydligen slog de rätt i "hålet" - eftersom det gjorde så ont skrattar
    4. +4
      9 november 2017 11:25
      Sannerligen, McCains vänner finns på listan över "propagandister"! Den mest framstående senatorn saknas. Det är konstigt att Soros-experter inte tog med honom där. Vi kommer att ge dem en ledtråd: 2013 förklarade han offentligt, i rysk press (!), det ryska folkets storhet och kallade sig till och med en "pro-rysk" politiker. "Jag tror på det ryska folkets storhet och deras önskan att leva i ett samhälle av rättvisa, öppna möjligheter och ha en regering värdig deras ambitioner och uppoffringar", skrev McCain på webbplatsen Pravda.ru. Och han tillade: "Jag är inte anti-rysk. Jag är pro-rysk, mer pro-rysk än den regim som hanterar dig dåligt idag.”

      Detta är vad den "heliga treenigheten" gör: en B-750-raket, ett dop i Hoan Kiem-sjön och helig omvändelse i ett vietnamesiskt fängelse
    5. +2
      9 november 2017 12:51
      Förra året, minns vi, spenderade den tidigare nämnda amerikanska sändningsstyrelsen 750 miljoner dollar för att utföra sina uppgifter.

      Det är bråttom att bilda någon sorts "Rysslands röst" under FSB:s tak och pumpa ut alla pengar som avsatts för propaganda. Gör det klumpigt så att det visar sig vara antipropaganda. Skicka alla intäkter till Ryssland idag. Därmed kommer USA att finansiera propaganda mot sig själva. varsat
    6. +2
      9 november 2017 13:48
      Det återstår bara att beklaga att Ryssland, uppenbarligen, kommer att tvingas vidta repressalier

      På något sätt är det oklart. Varför ångra? Ingen tittar på eller lyssnar på deras kanaler ändå - de är för primitiva, designade för nedgångar. Dessutom har vi två kanaler, och de har 52, uppenbarligen kommer madrassen att förbli förloraren. Huvudsaken här är att våra överordnade inte ska förlora sina testiklar vid rätt tidpunkt, annars blir de som vanligt ...
    7. 0
      9 november 2017 16:24
      nej, ja, om McCain är en agent för BNP, då vet jag inte ... vad uppenbarligen är den enda utvägen för USA att flytta från denna planet tillflykt
    8. 0
      9 november 2017 19:06
      Kolleger, jag ber om ursäkt för att jag är utanför ämnet, det är bara fruktansvärt intressant, är det fejk eller inte? Eller har jag missat något? Någon som vet?
      "... Ryssland skickade amerikanerna till fots i omloppsbana och stoppade leveransen av RD-180-raketmotorer.
      "USA har skadat sig själv", publicerade New York Times sådant förstasidesmaterial i går. Amerika är chockat över svaret som Moskva gav henne på de långa sanktionsprovokationerna.
      Den första dagen i följande månad beslutade Ryssland som svar på amerikanska sanktioner att stoppa leveransen av RD-180-raketmotorer. Det betyder att USA:s rymdprogram ligger på is i minst tio år.
      Vad är kärnan i amerikanska förluster? Akademiker vid Ryska vetenskapsakademin Boris Katorgin, chef för NPO Energomash, talade om detta: "Vår RD-170-motor i en lansering, på grund av sin större specifika impuls, kunde ta ut en nyttolast två ton mer än deras mest kraftfulla F- 1, vilket vid den tiden betydde en vinst på 20 miljoner dollar. De utlyste en tävling om en 400-tons motor för sina Atlaser, som vanns av vår RD-180. Sedan trodde amerikanerna att de skulle börja arbeta med oss ​​och om fyra år skulle de ta vår teknologi och reproducera dem själva. Jag sa genast till dem: ni kommer att spendera mer än en miljard dollar och tio år. Fyra år har gått och de säger: ja, det behövs sex år. Fler år har gått, de säger: nej, vi behöver åtta år till. Sjutton år har gått, och de har inte reproducerat en enda motor.
      05.11.2017
    9. 0
      10 november 2017 01:22
      Det återstår att vänta tills USA utropar sig som det 4:e riket. Vansinnet är fullbordat.
    10. 0
      12 november 2017 13:33
      Det moderna USA är en analog till Sovjetunionen McCain-Suslov, som kämpar för sann leninism, även om han inte riktigt vet vad det är, CNN-general Volkogonov tjatar om de förbannade imperialisterna när amerikanska medier nu handlar om det ryska hotet, och Ms Simonyan är Radio Liberty and the Voice of America för invånarna i Sovjetunionen på den tiden 80 procent tyst men lyssnar

    "Höger sektor" (förbjuden i Ryssland), "Ukrainska upprorsarmén" (UPA) (förbjuden i Ryssland), ISIS (förbjuden i Ryssland), "Jabhat Fatah al-Sham" tidigare "Jabhat al-Nusra" (förbjuden i Ryssland) , Talibaner (förbjudna i Ryssland), Al-Qaida (förbjudna i Ryssland), Anti-Corruption Foundation (förbjudna i Ryssland), Navalnyjs högkvarter (förbjudna i Ryssland), Facebook (förbjudna i Ryssland), Instagram (förbjudna i Ryssland), Meta (förbjuden i Ryssland), Misanthropic Division (förbjuden i Ryssland), Azov (förbjuden i Ryssland), Muslimska brödraskapet (förbjuden i Ryssland), Aum Shinrikyo (förbjuden i Ryssland), AUE (förbjuden i Ryssland), UNA-UNSO (förbjuden i Ryssland). Ryssland), Mejlis från Krim-tatarerna (förbjuden i Ryssland), Legion "Freedom of Russia" (väpnad formation, erkänd som terrorist i Ryska federationen och förbjuden)

    "Ideella organisationer, oregistrerade offentliga föreningar eller individer som utför en utländsk agents funktioner", samt medier som utför en utländsk agents funktioner: "Medusa"; "Voice of America"; "Realities"; "Nutid"; "Radio Freedom"; Ponomarev Lev; Ponomarev Ilya; Savitskaya; Markelov; Kamalyagin; Apakhonchich; Makarevich; Dud; Gordon; Zhdanov; Medvedev; Fedorov; Mikhail Kasyanov; "Uggla"; "Alliance of Doctors"; "RKK" "Levada Center"; "Minnesmärke"; "Röst"; "Person och lag"; "Regn"; "Mediazon"; "Deutsche Welle"; QMS "kaukasisk knut"; "Insider"; "Ny tidning"